yeni
popüler
    sorular içinde ara
    yeni soru sor
    son sorular
    son cevaplar
    kategoriler
    • süslü
    • moda alışveriş
    • kuaför & güzellik merkezi
    • sağlık
    • spor
    • gönül işleri
    • aile arkadaş ilişkileri
    • cinsellik
    • eğitim & kariyer
    • seyahat
    • pet
    • sanat
    • bürokrasi
    • diğer
    girdi yaz
    medya ekle
    • linki kopyala
    • şikayet et
    • girdiler (3)
    • medya (0)

    1. varlığın varolma problemi,evren,yaratıcının varlığı gibi felsefenin temel sorularını islami-teolojik bir duruşla inceleyen disiplindir.

    felsefe ile dinin uzlaşabileceği ve aynı paydada buluşabileceği farklı şekiller ve farklı filozoflarla anlatılmaya çalışmıştır ancak unutulmamalıdır ki islama yöneltilen yaratıcının varlığı sorusu dogmatiktir,eleştiri ya da alternatif yanıt kabul etmez.bu da felsefenin temel düşünce tarzına aykırı bir durumdur.bunu görmezden geldiğimizi ve bilgi sahibi olmaya çalıştığımızı kabul ederek devam ediyorum.

    islam felsefesi üç ayrı alanda incelenir;hellenistik felasife,kelam ve tasavvuf..

    hellenistik felsefe;kindi,farabi,ibn-i sina gibi düşünürlerin savunduğu aristocu felsefedir.tümdengelimi benimser ve deterministtir.mutlak zorunlu varlık tanrıdır ve tanrıdan başka varlıklar mümkün varlıklardır.bir de olması mümkün olmayan varlıklar vardır.

    asıl esin kaynağı (link: http://meraklisina.blogspot.com/2009/11/platon.html idealar felsefesi ve platon için tık)

    kelamcılar;gazali ile başlar.felsefe problemden çok kelami meseleleri araştırır.allahın varlığını,birliğini ve niteliğini kur'an'a ve hadislere dayanarak anlatmaya çalışır.vahyi temellendirmek için bilgi felsefesi ve akıl üzerinde çok durur.içerisinde en yaygın görüş eşariliktir ki insanın aklının varlığı anlayabilecek güçte olmadığını savunur.(gizlinot: şahsi kanaatime göre en katılmadığım kısım ) bir nevi islam skolastiğidir yani.

    tasavvuf;batının mistisizm olarak kabul ettiği,yaratılanla yaratanın bir olduğu,(gizlinot: vahdet-i vücut)aynı kaynaktan geldiğini kabul edilen görüştür.bu sebeple ki insan sevgisi ön plandadır(gizlinot: mevlana- ne olursan ol yine gel).tanrının evreni yaratma sebebini aşk olduğunu ve ona aşk ile yaklaşmak gerektiğini söyler.iyilik güzellik tanrının özellikleridir,kötülük ve çirkinlik ise tanrıyı anlama yöntemleridir.

    çünkü kötülük olmasa iyilik,çirkinlik olmasa güzellik bilinmez.cenneti rüşvet cehennemi ceza gibi gösterir ki yunus emre ile de bu tasavvuf edebiyatına yansır;

    cennet cennet dedikleri

    birkaç huri birkaç peri

    neyleyim huriyi periyi

    bana seni gerek seni...

    tasavvufi edebiyatta en öne çıkan durumlardan biri de mevlana ve şems'tir.biraz bencilce söyleyeceğim ama iyi ki şems mevlanayı bırakıp girmiştir yoksa mevlana nasıl (link: https://youtu.be/h3rUM5YXDg0 etme şiirini) yazardı da tuncel kurtiz okurdu..

    sevgili (yazar: femme) akşam akşam bana terler döktürdü,çalışmadığım yerden sordu ama toparladık bir şeyler..:)

    9 kasım 2016 22:28 9 kasım 2016 22:51

    2. din gibi dogmatik bir sistemin, felsefe gibi şüpheden beslenen bir sistemle tamlama biçiminde kullanılmasının terminolojik bir hata olduğunu düşünüyorum. dinin felsefesi olmaz, din felsefesi teriminden kasıt, dinin dogmatik disiplininin soyutlanması ise ancak bu sistem tasavvuf olarak adlandırılabilir.

    9 kasım 2016 22:42

    3. din ile felsefenin aynı başlıkta yer almasına şaşıranlar görüyorum. kız wikipedia'ya da mı bakmadınız ayol. felsefenin sahasının genişliğinden bihaber olanları vaktiyle şaşırtmış başlık.

    7 eylül 2019 20:16